Kupující se při nákupu zboží prostřednictvím internetu mohou dostat do situace, kdy zakoupený produkt buď nechtějí, nebo ho z nějakého důvodu potřebují vrátit. Ne vždy je to jednoduché.
obchod s obuví a kabelkami.jpg
Odstoupení od smlouvy
Nejjednodušší variantou ošetřenou zákonem je vrácení zakoupeného produktu na základě odstoupení od smlouvy, a to ve lhůtě do čtrnácti dnů, prvním dnem je den, kdy bylo zboží převzato. Ale i zde se najdou výjimky, např. pokud se jedná o zboží v uzavřeném obalu, který byl porušen (hygienické prostředky) nebo produkt zhotovený nebo přizpůsobený dle přání zákazníka tzv. na míru. Problém s vrácením je i u potravinových produktů nebo rostlin, ty už není možné znovu nabídnout k prodeji. Tím se chrání především prodávající před nespolehlivými kupujícími.
Pokud se rozhodnete zakoupené zboží vrátit, dbejte na to, aby nebyl žádným způsobem poničen obal (týká se hlavně nosičů s hudbou a filmy). Zde svou roli hrají i autorská práva.
Poškozené zboží
Pokud se stane, že nějakou nešťastnou náhodou zakoupený produkt nechtěně poškodíte, nezoufejte, v tomto případě můžete zboží vrátit, ale nepočítejte s tím, že vám bude vrácena celá částka, zřejmě obdržíte jen určitou část ze zaplacené sumy. Prodávající se tak ochrání před těmi, kdo si např. zakoupené oblečení vezmou jednou na sebe a pak ho vrátí.
dva balíky.jpg
Povinnosti kupujícího
Jak prodávající, tak i kupující má své povinnosti, tou nejdůležitější je zakoupený produkt převzít a uhradit, v případě včasného nezaplacení se může částka navýšit o úroky z prodlení, stejně tak se může částka navýšit o náklady spojené s prodlouženým uchováním objednaného zboží. Slušností při vrácení zboží by mělo být, aby kupující alespoň stručně prodávajícímu sdělil, z jakého důvodu zakoupenou věc vrací, toto nemusí být písemně, postačí uvést tuto informaci telefonicky, příp. prostřednictvím emailové zprávy.